YLEISTÄ

 
Nykyaikaiset moottoripyörät ovat hienoja laitteita. Rakenteet ja tekniset ratkaisut on suunniteltu vaivaa ja eksoottisia materiaaleja kaihtamatta. 
Varsinkin moottorit ovat uusimmissa urheilupyörissä oikeita taideteoksia, massatuotannosta huolimatta. 

Siksipä on ikävää, että hienon konseptin lopputulos on tärvelty tiukan viranomaisbyrokraatin toimesta, tiukkojen ja yhä tiukkenevien päästö - ja melunormien avulla. 


Moottoripyörävalmistajien suunnittelijoiden on ollut pakko siunatuksi lopuksi kuristaa pakoputkisto huimalla äänenvaimentimella ja säätää moottori erittäin laihalle. Seurauksena keskialueella viiveellä reagoiva moottori, jossa sekä vääntömomentti sekä teho ovat alentuneet.

 


 
 
 
 
 
 
 

 

Mutta ei hätää! Eihän tarvitse muuta kuin vaihtaa vapaastihengittävä urheiluputkisto, vapaavirtaus ilmansuodatin ja sytytys - ruiskutusohjainlaitteita tai kaasuttimen muutos sarjat. Ongelmia tulee vasta, kun halutaan kestävyydeltään ja toimivuudeltaan optimi ratkaisu. Tällöin nimittäin huomataan, että pyörämallikohtaisesti vaaditaan optimitulokseen päästäkseen erinlaisia putkisto ja ohjainlaite tai kaasuttimenmuutossarja ratkaisuja. Puhumattakaan lukemattomista vaihtoehdoista ohjelmisto - ja säätöasetuksissa. 

Tällöin järkevin ja kokonaisedullisin ratkaisu on antaa homma asiaan erikoistuneen henkilön hoidettavaksi, jolla on tehtävään välttämätön dynamometrikalusto, seoksenmäärityskalusto ja lisäksi tarvittava ammattitaito.

TERVETULOA OULUUN !