KAASUTINPYÖRÄT

Joskus 70 ja 80 - luvulla pärinäpaavoilla oli ehkä helpompaa. Viriputkistomuutosten jälkeen koveni ainakin melutaso. Säätämiseen ei ollut yhtäsuurta tarvetta, sillä tehtaat oli säätäneet pyörät alunperin rikkaammalle, johtuen vapaammista tyyppimääräyksistä. Lisäksi asennetut tarvikeputkistot eivät poikenneet kovin suuresti alkuperäisistä.

Viime vuosikymmenellä tilanne alkoi muuttumaan. Määräykset kovenivat, alkuperäiset pakoputkistot muuttuivat tukkoisemmiksi ja kaasuttimen asetuksia muutettiin laihemmalle.

Viime vuosien kaasutinpyörät eivät enää ole oikein toimineet moitteetta meidän kylmässä ilmastossa edes vakiona! Tälläiseen pyörään, kun asetetaan nykyaikainen hyvin hengittävä kisaputkisto muuttamatta kaasuttimen säätöjä, saadaan tulokseksi keskialueella surkeasti toimiva pyörä, jonka teho on jopa pudonnut alkuperäisestä.


 



Mutta säätämällä pyörän kaasuttimet uudelleen käyttämällä suutinneulasarjaa ( Dynojet, Factory ), saadaan pyörän luonne muuttumaan jopa totaalisesti. Uusi neula on usein välttämätön, koska alkuperäisen muoto on niin väärä. Säätövariaatioita on useita ( neulan korkeus, tyhjä - pääsuuttimet, bensanpinta ja seosruuvit...), mutta kun kaikki on juuri kohdallaan, muutos on merkittävän suuri alkuperäisestä parempaan päin, erikoisesti ajotuntumassa.

Homman tekee luonnollisesti vaikeaksi se, että yhtä pyörämallia kohden on useita erinlaisia pakoputkistoja sekä vaimentimia tarjolla. Myös käytettävä ilmansuodatin vaikuttaa merkittävästi tarvittaviin säätöasetuksiin. Vapaavirtaus filtteri ( Pipercross, K&N ja BMC ), vaikka on samannäköinen kuin alkuperäinen, vaatii kyllä jälleen ihan eri säädöt. Eli jälleen tarvitsemme käytännössä dynamometriä, pakokaasuanalyysia ja kokemusperäistä ammattitaitoa...

 

Yllättäen esimerkiksi käy jälleen Honda CBR 1100 XX 97,nyt siis kaasutinmalli, joka oli tuolloin markkinoiden nopein pyörä. Kuitenkin keskialueella kaasuun vastaus oli vakiona hieman vaimea, etenkin jos ei ollut hellekeli. Yllättäen tiukkenevassa rekanohituksessa saattoi joutua turvautumaan jopa 4. vaihteeseen, kesken kaiken. Pelkän kisaputkiston asennuksella sai pyörän "kuolemaan" keskialueella. Mutta kun lisäksi asennettiin Dynojet - suutinneulasarja oikeisiin säätöihin, vapaavirtaus filtteri ja ehkä hiukan terävämpi sytytysennakko, niin pyörästä tuli ihan verraton! Keskialueellakin riitti nyt 6. vaihde ohituksiin ja peli nosti kaasulla etutassuaan 2: lla... merkittävän painonsäästön ja lisääntyneiden kallistusvarojen avulla pyörä oli nyt hauskanpitoväline ja yhä vähintään alkuperäisen veroinen matkapyörä.

Esim. CBR 1100 XX Dynojet - suutinneulasarja ( Ovh: 129 EUR ) Pyydä tarjous asennuksesta ja säädöstä dynamometrissä pyörääsi.

Kaikista edullisimmin saat tarvikkeet pyörääsi, kun ostat ne pakettina, johon kuuluu neulasarja, pakoputkisto ja säätö dynamometrissä. Tällöin voimme toimittaa osat sinulle etukäteen ja voit asentaa esimerkiksi pakoputken itse.

Hinnat sis. ALV 22 %. Oikeus muutoksiin pidetään.

Tiesitkö muuten, että Honda CBR 1100 XX -97 pyörästä oli 7 teholtaan erinlaista täystehomallia ( + - 20 hp ) ja lisäksi kuristetut matalatehoversiot....